Ja då sitter man här en vanlig torsdagsmorgon och funderar på hur jag skall få tiden att räcka till idag. Veckan efter en release är alltid intensiv då det krävs lite extra träning för att sätta musik, koreografi och coaching. För Er som tränar med mig vet vad jag menar; orden bubblar ur munnen för man vill få med så mycket tekniksnack som möjligt men även förbereda er på vad vi skall göra härnäst.
MRL 37 känns lagom svår och misstänker att vi kan träna ganska tungt redan från start. Vi hoppas ju alltid att ni skall få en annan känsla i kroppen när vi byter program och att de olika releaserna skall ge olika effekt av träningen. Ja, det är en utmaning varje gång men vi vill utmana er att göra övningarna bättre och att känslan skall vara att det är som att åka skidor; det här har jag gjort förut fast det var ett tag sedan. Vi återanvänder en del övningar från äldre releaser vilket gör att ni vet egentligen hur ni skall göra men kroppen är inte van. När vi vänjer oss vid övningarna så blir kroppen lat och då måste vi utmana oss lite till med tyngre gummiband, tyngre vikter, gå djupare i övningarna osv. Ni vet alla vad jag menar då jag tjatar varje vecka om detta.

Kroppen känns relativt pigg även om det nu blivit två dagar i rad med MRL... lite seg i låren men det ger sig nog under dagen.

Hur tänker ni kring träning? Jag tycker att det är spännande att se vilken utveckling som har skett under de senaste åren. Det var inte länge sedan vi i princip stängde gymmet under sommaren, i princip inga gruppträningsklasser och korta öppettider.
Senaste åren har sommarschemat utökats med morgonklasser (utomhus) och ett fåtal klasser har tagits bort. Att köra färre klasser i julhelgerna är inte heller aktuellt för det är då vi/ni är som mest aktiva.

Många tar vardagen till träning; går cyklar till jobbet, går i trappor eller kanske rent av väljer att stå upp och jobba. Man väljer aktivt att vara mer rörlig. FANTASTISKT!!!

Fitness-armbandet blev årets julklapp 2014; ja, det är ett konstaterande att det är roligare att röra på sig när man ser resultat och att man faktiskt kan mäta hur aktiv man är. Många av mina vänner har armband, även mina föräldrar (som nu kan titulera sig 60+)... motion behöver vi i alla åldrar.

Jag konstaterar också att det är roligare att röra sig när man är flera. Det finns forskning som säger att om man tillhör en grupp så är det större chans att man kommer tillbaka :) Detta tror jag på :) Glädjen som infinner sig med gruppträningen eller att dela en timma med sin PT är magi. Man kan vara trött, less och rent av orkeslös när man kommer till Endorfin (tro mig jag ser detta ofta) men efter en timma tillsammans så ler man. Jo, det är jobbigt att träna men när träning är kul så glömmer man det.

 

Det är med glädje jag inser att jag inte lever på en annan planet (kanske lite...) utan att min värld även är många andras värld. Träna gör vi för att hålla oss starka och friska. Vi tränar för att bli gamla!!!

Keep up the good work!

//PT-Helena

Kommentera

Publiceras ej