I de bästa av alla världar får man allt man pekar på, har en fin familj, har de finaste vännerna, bra jobb och en hälsosam livsstil.

Att träna har varit en stor del i hela mitt liv. Från att vara ett aktivt barn, till att spela fotboll, badminton mm så blev jag som 15-åring Aerobicinstruktör. Vi tränade i idrottshallar och i udda utrymmen men när jag år 1993 klev in på Lerums Sportcentrum (Bollhallen) och fick instruera insåg jag att detta är något jag verkligen älskar.

Så det var så det startade, min idrottslärare var Aerobicinstruktör och blev min mentor. 

1995 fick jag jobb på GSK Friskvård där jag fick en ny Mentor, Helena. Helena var en pigg tjej och tillsammans startade vi gymmets Aerobic-del (Stig Center). En kul resa och jobbig på flera olika sätt (men det skall vi inte gå in på här). Efter ett tag lämnade Helena rodret och jag fick börja jobba med Pelle och Heléne (som idag driver Hagabadet). Min första kontakt med stepbrädan och Jazzbyxan (långa byxor som var lite utsvängda) blev här. Jobbade också heltid på gymmet som instruktör under 6 mån.

Året var 1997 och äldste sonen var bara några månader när jag klev in genom dörrarna, ett nytt gym skulle starta upp vid Takåsen i Lerum. Gymmet var inte klart men jag tänkte att kanske behövde dom mig... När gymmet öppnade var det i princip bara jag som körde klasser. Det var här jag fick lära känna mina nuvarande kollegor Jenny och Jenny, dom var också gruppträningsinstruktörer.

Efter några namnbyten och olika ägare så tappade jag suget. Tillsammans med Helena startade vi upp aerobic-klasser i en lokal i Utby. 

Men sedan hände det något (1999-2000), Lasse och Yvonne bestämde sig för att satsa på gruppträning. Vi var en stor skara instruktörer som träffades hemma hos Yvonne och Lasse på deras veranda. Nu skulle vi utbildas och ha ett schema med träning. Cykelklasser och skivstång... Ja, det var så det hela började. 
Vi startade i Judosalen (som idag är Boxen) och fick en ny sal (idag Rymd). Skivstänger köptes in och alla fick utbildning. 

2001 gick en del av oss Les Mills BodyPump-utbildning och ytterligare satsning gjordes...

Sedan har det rullat på, Stora salen på andra våningen, en riktig cykel sal. Kommer ni ihåg den lilla salen med podiet på kortsidan (2:a våningen)?

Min pappa och jag byggde det första bokningssystemet, för bokningar fick man nämligen göra genom att sätta upp sig på listor. Vi blev digitala och hade inbyggda skärmar i receptionsdisken (tjocka skärmar). 

Klasser som "Högpuls", "Hardcore", Body and mind-cykling" fanns på schemat utöver Low och High. Det hände massor under många år, ny koncept köptes in och fler utbildningar lades till.

Det var en dag på Öijared. En dag då vi alla samlats och fick det berättas för oss att Yvonne och Lasse sålt Lerums Sportcentrum. En dag i sorg?! Nej då, våra eldsjälar skulle vara kvar men inte som ägare. In kom det två härliga killar med en massa planer. Ombyggnation, ny utrustning, nytt, nytt, nytt.... Och vips så hade vi snyggaste gymmet.

Utbildningar, efter utbildningar, mer engagemang och mer hjärta för verksamheten. Men så plötsligt hände något... Jag fick en tanke när jag gick GRIT-utbildningen i januari 2013; jag ville jobba närmare medlemmarna. På GRIT-utbildningen fick jag möjlighet att coacha individuellt och när detta väl var på plats så visste jag; jag skall bli Personlig tränare. Hösten 2013 bokade jag upp första delen och ambitionen var att gå steg 2 i december men den blev inställd.
Så under våren 2014 gick jag steg 2 och 3 och fick min licens som PT.

Så nu är dagen här, jag kommer att börja ha schemalagda kunder och få möjlighet att fortsätta min resa med Endorfin.
Spänd, förväntansfull och lite rädd, men vet att jag har många bakom mig som stöttar.

Så ikväll kommer jag att somna med ett leende på läpparna!

"Do what you love, love what you do"
//PT-Helena

2 kommentarer

Eva-Lena

16 Jun 2014 23:01

Du är värd allt och att du äntligen kommer att få göra det du vill är under bart.
Här har du redan en kund ❤️
Kram

Svar: Tack vännen! Vad kul att du vill träna med mig. Ser framemot det :-) Kram
Helena Jerksten Nybratt

Sabina

18 Jun 2014 17:21

Du är en fantastisk kvinna och inspererar mig till att bli en bättre människa varje dag❤️
När kan jag börja boka dig? Vill gärna börja igår😜😘

Puss och kram❤️

Svar: Tack ❤️ från måndag finns det tider att boka :-) Kram!!!
Helena Jerksten Nybratt

Kommentera

Publiceras ej