.... När jag berättar om mina ansvarsområden på jobbet. Blicken som jag får när jag säger att det "bara" är jag som jobbar med IT...

Kommer förvåningen av att jag är kvinna eller för att jag är blond?

När frågorna fortsätter och resonemanget förs kring strategier mm så utbrister personen mitt emot: "- Imponerande!" Och ett ifrågasättande om vad som kan hända om jag blir sjuk, slutar eller om något akut händer.

Att spendera en hel dag med ett helt gäng IT-chefer/CIO:er som jobbar inom kommun/landsting/myndighet får mig att inse att jag är minoritet, och att min roll som teknisk/strategisk/operativ/administrativt ansvarig IT-chef är en roll som väldigt få kvinnor innehar. 


Förutfattade meningar finns det alltid och som vanligt känner jag mig helt malplacerad och tänker att vad har jag gemensamt med alla dessa män.
Men så kommer vi till "runda-bords-diskussioner" och diskussionerna är intressanta. Man lyssnar och tar del av frågeställningar och jag känner att jag bidrager med kunskap och erfarenhet. 

Nöjd med mig själv åker jag till kontoret i Stockholm och har möten samt "pysslar" lite med videokonferenssystemet. Dagarna är tvära kast med alla delar och det jag kan säga om min roll är att alla delar är lika roliga.

Efter en taxiresa sitter jag nu på flyget och planerar MRL-release 34. Musiken lyssnas in och övningarna anpassas för att hela kroppen skall få tränas. En utmaning att varje gång få konceptet att se annorlunda ut, kännas nytt och fräscht.

Ikväll skall det bakas rabarberpaj som skall med till kontoret imorgon.

"Blondes have more fun"
//IT-chef Helena

Kommentera

Publiceras ej